In 1982 werd voor de eerste keer de Egyptische rally-raid ‘Rallye des Pharaons’ oftewel de ‘Rally der Farao’s’ georganiseerd. Zoals de naam van dit rally evenement al aangeeft, werd de race gehouden in het land van de Farao’s: de deelnemers vertrokken vanuit de Egyptische hoofdstad Caïro en dienden een parcours van maar liefst 3100 km af te leggen. De finish bevond zich nabij de piramides van Gizeh. Omdat dit traject verreden moest worden door onherbergzaam woestijngebied, was deze rally-race in die zin vergelijkbaar met de rally Parijs-Dakar. Het Egyptische rally evenement werd elk jaar in oktober gehouden. De rally-raid werd de eerste jaren enkel door auto’s verreden. Een jaar later mochten de motorfietsen echter ook meedoen aan de woeste race. Vanaf 2001 werden tevens trucks toegelaten en in 2009 mochten zelfs quads deelnemen aan dit spectaculaire rally evenement.
De snelste motorcoureurs
Het was de Fransman Patrick Drobecq (1953-2004) die in 1983 als eerste aankwam bij de piramides van Gizeh. In zowel 1984 als 1985 won de Belgische motorcoureur Gaston Rahier (1947-2005) de rally-raid van Egypte, nadat hij enkele jaren daarvoor al driemaal wereldkampioen geworden was in de 125cc klasse van de motorcross. Omdat Rahier in 1984 en in 1985 tevens de glorieuze winnaar was van de rally Parijs-Dakar, is het niet verwonderlijk dat hij in 1985 tot Sportman van het Jaar verkozen werd. In 1988 kwam Rahier nogmaals als eerste over de finish bij de piramides van Gizeh. Rahier mag daarom beschouwd worden als een van de beste motorsporters van België. Helaas is hij veel te vroeg overleden. Andere winnaars van de Rally der Farao’s waren onder meer de Italiaan Fabrizio Meoni (1957-2005), die viermaal de Egyptische rally-raid won, en de Spaanse motorcoureur Marc Coma (1976) die de motorrace maar liefst vijfmaal won. In 2015 werd de Rally der Farao’s voor het laatst verreden.